Sveitsi

Viikko y+4: Kuukausi täynnä kohta

Juhon hienoja juhannuskuvia!

Maanantai 23.6.

Vanhempani päättivät viettää kesällä kahden viikon Euroopan loman, yhtenä lomakaupunkinaan Geneve. Niinpä lähes heti maanantaina töihin päästyäni lähdin kohti lentokenttää vastaanottamaan vieraitani. Lentokentällä tosin sitten huomasin, että olin tehnyt aikavyöhykekorjauksen tuloaikaan ja olin näin ollen tunnin etuajassa. Kirjan parissa aika kului rattoisasti.

Lopulta kone laskeutui, ja näin tutut hahmot jonottamassa laukkujaan. Lentokentältä taksiin ja taksista hotelliin. Hotelliin totuttautumisen ja matkasta toipumisen jälkeen lähdimme ensin rautatieasemalle etsimään tärkeitä turistipalveluita: rahanvaihtoa, infopistettä jne.

Koskapa päivä oli jo puolessa, lähdimme CERNiin lounalle ja sight-seeing -kierrokselle. Nähtyä tuli työhuoneeni (oujee), ATLAS-rakennuksen pienoismallit ja tietysti Microcosm.

Vanhempieni palattua keskustaan kuulin jälleen töiden kutsun. Menetettyä työpäivää piti paikata iltatöillä, mikä oli harvinaisen kätevää. Illemmalla nimittäin Apple julkaisi taas läjäkaupalla uutuuksia. Niitä olikin hauska ihailla työpäivän päätteeksi.

Tiistai 24.6.

Tiis-tai. Tii-ii-is-tai. Työpäivän aikana ei tapahtunut kerrassaan mitään.

Illalla tosin on jälleen kesäopiskelijain pubi-ilta, jonne on kutsuttu myös "epäviralliset" suomalaisopiskelijat (lue: kaikki muut paitsi minä). Odotamme jännityksellä.

Illan kuva-albumi

Olipa kivaa! Porukkaa oli kyllä niin tuhannesti, että moni naama jäi vaille nimeä, ja moni uusi tuttavuus tapaamatta. Osa eri kansallisuuksia koskevista ennakkoluuloista katosi kuin tuuleen; osa vahvistui entisestään :-) Hämmästyttävää oli myös se, että uusi lähes täysin alkoholiton linja toimi todella hyvin.

PS. Onnellisen lehmän maito maksaa 6,10 €.

Keskiviikko 25.6.

Päivän kuva-albumi

Lounaalla puhe kääntyi kevään jääkiekon MM-kisojen Suomi-Ruotsi -otteluun. Ruotsalaiset ovat herrasmiehiä.

Illemmalla kävin tapaamassa vanhempiani Genevessä. He olivat ammattimaisina turisteina ehtineet nähdä ja tehdä paljon; olivat jopa kävelleet Carougeen. Ravintolaa etsiessämme löytyi levyliike, joka myi poistomyi tuotteitaan 40% alennuksella. Valitettavasti se oli jo kiinni illan osalta, mutta perjantaina...

Illan ravintolaksi valitsimme L'Escaladen (tai jotain tuon suuntaista). Tarjolla oli mm. puolikas grillattu kana. Pienten kommunikaatiovaikeuksien jälkeen saimme tilattua kolme annosta. Ruoka oli valtavan hyvää: kana oli mureaa ja maalaisperunat veivät kielen mennessään. Mausteita oli juuri sopivasti.

Geneve on pieni kaupunki. Istuessamme terassilla loppuillasta ohi käveli kolme ruotsalaista kesäopiskelijaa, omien sanojensa mukaan kiertelemässä ympäri kaupunkia.

Kotiin puolilta öin.

Torstai 26.6.

Päivän kuva-albumi (puolet kuvista ovat tosin muiden otoksia)

Aamupäivä kului mukavasti erilaisen säädön merkeissä. Iltapäivällä eksyin katsomaan keväällä otettuja valokuvia; puoli tuntia vierähti kuin siivillä ja mieleen palasi hurjasti muistoja. Näinköhän käy kun näitäkin kuvia katsoo talvella...

Illalla oli kesäopiskelijoiden veppisivun suunnittelukokous. Paljon säätöä ja vääntöä, ja jossain lähitulevaisuudessa tulevat sivutkin hienoon kuntoon. Linkki niille tulee ehkä tulevaisuudessa.

Näin pidettiin päiväkirjaa 1600-luvulla.

Perjantai 27.6.

Tänään monet lähtivät pois. Aamulla Juho lähti kohti koto-Suomea ja illalla vanhempani taasen jatkoivat lomaansa ja matkustivat serkkuni luo pohjoiseen.

Aiemmin mainittu Frequence Laser oli vielä kello 18 tienoilla auki. Valikoimaa oli tuntuvasti, vaikkakaan ei aivan meikäläisen makuun. CD-puolella ainoa löytämäni suomalaisedustus oli Nightwish. DVD-valikoimasta oli parhaat selvästi viety jo päältä, mutta käteen jäi 15 frangin (n. 10 euroa) hintainen Queensrÿchen Building Empires -levy.

Illan päätteeksi palasin töihin odottamaan ICFP-ohjelmointikilpailun tehtävän julkistamista. Tämä ei mennyt aivan suoraviivaisesti. Ensin luulin julkistuksen tapahtuvan keskiyöllä järjestäjän ja Sveitsin aikaa. Tämän jälkeen kuvittelin GMT:n tarkoittavan Britannian nykyistä aikaa, ts. klo 1 Sveitsin aikaa. Väärin meni tämäkin: GMT ei tarkoita brittiläistä kesäaikaa.

Kello kahdelta tehtävä viimein julkistettiin. Suosikki-tiimini oli jo mennyt tähän aikaan nukkumaan, joten päätin myös itse poistua hostelille päin.

Lauantai 28.6.

Päivän kuva-albumi

Heräsin vähän kymmenen jälkeen ja aloin valmistautumaan päivään. Noin 10.30 puhelin hälytti tekstiviestin tulleen. Kaverini Sari, joka on matkustanut Lyoniin konferenssia varten, ilmoitti tulevansa juna-asemalle kello 11.24.

Olimme sopineet tapaamisesta etukäteen, mutta olin kuvitellut junan saapuvan lähempänä kahtatoista. Nyt aikaa ehtiä juna-asemalle oli noin tunti; matkaan kuluisi puoli tuntia kävelyä ja puoli tuntia bussilla...

Ripeän lähdön ansiosta ehdin paikalle kuitenkin ajallaan ja Sari löytyikin helposti Ranskan junaterminaalin luota. Siirryimme ostamaan paluulippua Lyoniin ja suunnittelemaan päivän ohjelmaa.

Kuulemma Suomessa on liikkunut nuhakuumetta; sekä isäni että veljeni ovat molemmat olleet viimeisen parin viikon aikana kipeitä. Kiitän myös tästä tuliaisesta, kuka ikinä sen toikaan :-)

Alkuperäinen suunnitelmani oli ollut Geneven vanhojen rakennusten kiertäminen ja lounastelu jossain törkeän kalliissa ravintolassa. Nuhaisan ja pöljän olon vallattua ruumiini suunnitelmia täytyi kuitenkin hieman muuttaa.

Sari on siinä määrin tiedenainen, että häntä kiinnostivat erityisesti CERNin nähtävyydet. Koska olimme myös kumpikin nälkäisiä, päätimme aloittaa päivän kiertomatkan Ravintola #1:stä. Ihmettelimme aikamme maailmanmenoa ja ravintolan jälkiruokavalikoimaa sekä kävimme läpi Lyonin turistikohteita. (Ties vaikka sinnekin kesän aikana eksyisi...)

Ruokailun päätyttyä kävimme lukemassa (tai yrittämässä lukea) sähköpostit, minkä jälkeen oli vuorossa pikkuhiljaa tutuksi käynyt Microcosm. Microcosmiin liittyy myös pihalla oleva näyttely, jossa esitellään vanhoja tutkimuslaitteita. Härvelit näyttävät härveleiltä; yleisimmät kuvaukset ovat olleet luokkaa "avaruusraketti" ja "pontikkapannu".

Jossain välissä Microcosmia välähti päihimme suunnitelma yksinkertaisesta Geneve-piknikistä; vanhoja rakennuksia ei jaksa ihan joka päivä katsoa. Ostoslista oli kutakuinkin seuraavanlainen: patonkia, punaviiniä ja sveitsiläistä suklaata.

Bussiin ja Geneveen. Saavumme perille viiden tienoilla; tämä oli hieman huolestuttavaa, sillä kaupat eivät ole huimaavan myöhään auki Keski-Euroopassa. Geneven suurimmalla liikekadulla tuli ensin vastaan huimaava määrä koru- ja kellokauppoja, mutta ne eivät auta täyttämään mahaa.

Parin korttelin kävelyn jälkeen löysimme EPA:n, jota Sari luonnehti varsin osuvasti minikokoiseksi Stockmanniksi. Alakerrasta ruokaa ja juomaa, yläkerrasta suklaa ja vielä ylemmästä kerroksesta pullonavaja sekä juoma-astiat.

Suunnistimme rauhaisaan puistoon Geneve-järven rannalla; matkan varrelle osui sattumalta jokunen pienempi nähtävyys. Puun juurellle oli mukava istahtaa ja ihailla hetken ajan Geneven Kuuluisaa Suihkulähdettä.

Patonki oli erinomaisen tuoretta, juusto oli homeessa (ja hyvä niin), viini ärhäkkää ja suklaa kerrassaan suussasulavaa.

Sarin paluujunan lähtöön oli mukavat kaksi tuntia, joiden aikana kävimme läpi juhannusmuistoja, vanhojen lukiokaverien kuulumisia ja puolivälissä pulloa sorruimme myös punaviinifilosofointiin. Ajoittaista toivat ohikulkevat hevoskolmipyörät (näyttävät siis hevoselta) ja aurinkokäyttöinen turistijuna.

Valitettavasti kaikki kiva loppuu aikanaan. Puoli kahdeksalta palasimme juna-asemalle, jossa Sari katosi tullilinjan tuolle puolen.

Kotimatkalla piipahdin CERNissä ruokailemassa ja turisemassa niitänäitä kesäopiskelijoiden kanssa. Ilmeisesti osa heistä oli ollut viettämässä perjantai-iltaa lauantaiaamuun saakka. Sorry kotijoukot, näissä bileissä ei Suomen lippu liehunut korkealla :-)

Ajatukseni jollain tavalla osallistua ICFP-kilpailuun kariutui dramaattisesti. Päivällä ottamani aspiriinin vaikutus katosi lopultakin, ja päästessäni tietokoneen ääreen olo oli kuin mankelin läpi vedetyllä. Katsoin viisaammaksi poistua hostelille.

Perillä kävellessäni portaita ylös kohti huonettani kohti törmäsin kuitenkin hollantilaistiimiin (JanMaaikeZdenko) sekä Richardiin, jotka olivat illallispizzojensa kimpussa. Ruokailun jälkeen oli ohjelmassa kortinpeluuta; ei tällaista tarjousta voi ohittaa. Opetin muut pelaamaan Maijaa, sen kun parhaiten osaan. Hyvin käy kipeältäkin kortinpeluu, hävisin vain kerran. (Aloittelijoita vastaan. Olenpa ylpeä :-)

Sunnuntai 29.6.: Don't tread on me

Jeeeh. Nuhaa ja pientä kuumetta edelleen, mutta olipahan hyvä syy viettää lomapäivää. Päivän ohjelmassa mm. MP3-AAC -kuuntelutesti (en huomannut eroa), audiovisuaalista viihdettä (mm. Black Album) ja vähän opiskeluakin (vaikka nukahdinkin kesken jännittävän threadeja koskevan kernel/userspace -debatin).

Ruokana piknik-jämät useammaltakin viikonlopulta.

Illallispizzaa noutaessani kimppuun hyökkäsi lauma surisevia ja isokokoisia otuksia, mitä lie herhiläisiä. Liiallinen tuttavallisuus sai riittää, kun yksi niistä yritti päästä korvani sisään. Rajansa luonnonsuojelullakin.